ماکسیمالیسم بیت کوین چیست؟

بازار های مالی را با ما بشناسید و آگاهانه سرمایه گذاری کنید.

ماکسیمالیسم بیت کوین چیست؟

۱۸۳ بازديد

یکی از اصطلاحاتی که در مورد رمزارزها وجود دارد، مفهوم ماکسیمالیسم بیت کوین است. واژه ماکسیمالیسم، به معنای تعصب شدید و کورکورانه است که اغلب معامله گران با آن درگیر هستند. ماکسیمالیسم در اصطلاح از همان احساس ترس از دست دادن نشات می گیرد که در اثر اعتقادات متعصبانه و هیجان زده به یک شبکه بلاک چین شکل می گیرد. اصطلاح ماکسیمالیسم، مشابه با میهن پرستی، نژادپرستی و تعصب رمزارز، ریشه در عقده برتری طلبی دارد که همین مساله نیز از ترس نشات می گیرد. 

ترسی که در مورد رمزارزها وجود دارد این است که، موفقیت بلاک چین های دیگر در صورتی تامین می شود که ارزش سرمایه های دیگر کاهش می یابد. البته ناگفته نماند که اصطلاح ماکسیمالیسم تنها برای ارزهای دیجیتال نیست و در مورد دیگر تکنولوژی های دیگری که در بازار نیز وجود دارند، نیز وجود داشت. 

ماکسیمالیسم در تکنولوژی 

ماکسیمالیسم بیت کوین در تکنولوژی

همان طور که گفته شد، ماکسیمالیسم مختص ارزهای دیجیتال نیست و در مورد تکنولوژی های دیگری نیز وجود دارد. بنابراین ماکسیمالیسم بیت کوین، تنها تعصب کوکورانه ای نیست که در دنیای تکنولوژی وجود دارد و در گذشته نیز در تکنولوژی های مختلفی وجود داشت که در ادامه به معرفی برخی از این ماکسیمالیسم در تکنولوژی می پردازیم.

  • از جمله مشهورترین آن، می توان به جنگ جریان ها در سال 1880 میلادی اشاره کرد که مابین نیکلاس تسلا و توماس ادیسون وجود داشت. هر دو الکتریسیته AC و DC به عنوان ابزاری برای ارائه نیروی برق به خانه های آمریکایی استفاده می شد. بنابراین افرادی که از این دو نوع انرژی برای تامین برق خود استفاده می کردند، تفکرات متعصبانه و کورکورانه ای در مورد این نوع انرژی داشتند. علاوه بر این ادیسون به صورت پنهانی، تبانی های بسیاری انجام داد که صندلی الکتریکی از برق AC استفاده کند. برای تبلیغات این موضوع نیز از اعدامی های این صندلی استفاده می کرد تا مصیبت هایی که از الکتریسیته AC ایجاد می شود را به مردم نشان دهد. 
  • نوع دیگری از ماکسیمالیسم که در گذشته وجود داشت، جنگی بود که مابین مایکروسافت و اپل برای بدست آوردن توجه مصرف کنندگان وجود داشت. برنامه های تخریبی که این دو شرکت در مقابل با یکدیگر انجام می دادند، در قالب طنز بود. بنابراین با مثال هایی که در این قسمت بیان شد، متوجه شدید که ماکسیمالیسم مختص ارزهای دیجیتال نیست. 

دوران پادشاهی رمزارز بیت کوین

در اوایل سال 2013، بازار ارز دیجیتال کوچک بود و بیشتر افرادی که وارد این بازار شدند، از نظر ایدئولوژیکی، مشابه با یکدیگر بودند. کاربرانی که در حوزه ارز دیجیتال مشغول بودند، بر این باور بودند که هیچ گونه سانسوری در مورد ارز دیجیتال بیت کوین نباید صورت بگیرد و باید استقلال و حریم خصوصی خود را حفظ کند. در این راستا نیز هر ساله مجمع آزادی درنیوهمپشایر، کنفرانسی برای افرادی که علاقه ای به سلطنت دولت ها ندارند، برگزار می کرد و از طرفداران ارز دیجیتال بیت کوین استقبال می کرد. 

در واقع علاقه ای که در مورد ارز دیجیتال بیت کوین وجود داشت، علاقه مربوط به آزادی بود. بنابراین علاقه به آزادی به معنای تنفر از دیگر بلاک چین ها نبود. به همین خاطر بود که با گسترش بازار ارز دیجیتال و آشنایی با اشخاص با ایده هایی همچون ویتالیک بوترین در سال 2014 روند تغییرات شروع شد. 

منشا ماکسیمالیسم در بازار رمزارزها 

منشا ماکسیمالیسم بیت کوین در بازار رمزارزها

زمانی که ویتالیک بوترین، پیشنهاد استفاده از قراردادهای هوشمند را در بلاک چین داد، این انتظار را داشت که طرفداران بیت کوین از آن حمایت کنند. ویتالیک بوترین در کتاب ماشین بی نهایت از رابطه نزدیک خود با "مجموعه ای از کارآفرینانی که سعی می کردند تا مرزهای بیت کوین را جابه جا کنند تا ببینند که آیا می تواند چیزی بیش از یک ارز دیجیتال باشد." این تلاش ها به عنون نسخه دوم بیت کوین شناخته شد. ویتالیک بوترین خود یکی از طرفداران جدی بیت کوین بود و یکی از بنیان گذاران مجله بیت کوین بود که در مورد این ارز دیجیتال، مقالات بی شماری نوشته است. 

زمانی که ویتالیک بوترین، اتریوم را به فوروم Bitcoin Talk معرفی کرد، اعضای این مجموعه برای وی آرزوی موفقیت کردند اما در ژانویه سال 2014، تعدادی از طرفداران بیت کوین، بنا به دلایل ایدئولوژیک، با پروژه اتریوم مخالفت کردند و آن را یک پروژه کلاهبرداری می دانستند و به این اصل اعتقاد داشتند، این تکنولوژی ارزشی به اکوسیستم نمی افزاید. 

قبل از اینکه اتریوم منتشر شود، ویتالیک مقاله ای در راستای ماکسیمالیست های بیت کوین ارائه داد. در این مقاله ویتالیک بوترین این نگرش را به چالش کشید و ماکسیمالیسم بیت کوین را برای بازار ارز دیجیتال مخرب تلقی کرد. تعدادی از طرفداران ارز دیجیتال اتریوم بر این باور هستند که ماکسیمالیسم بیت کوین، مفهوم مسخره ای بیش نیست و برای مسخره کردن ذهنیت بسته افراد استفاده می شود. 

به این خاطر با افزایش پذیرش اتریوم، ویتالیک بوترین نه تنها، نتوانست توجه جامعه بیت کوین را به سمت خود جلب کند بلکه مورد انتقادهای شدیدی نیز قرار گرفت اما طرفداران بیت کوین بر این باور هستند که ماکسیمالیسم بیت کوین، روشی مناسب برای هدایت کاربران نیست و برای اکوسیستم می تواند خطر جدی محسوب شود. 

چرا ماکسیمالیسم برای بیت کوین خطر ساز است؟ 

زمانی که ماکسیمالیسم بیت کوین وارد بازار ارز دیجیتال شد، هیچ گونه ریسکی به همراه نداشت اما طرفداران این نوع تفکر تبدیل به یک گروه جداگانه شد. اعضای این گروه دارای چند کتاب هستند که بسیار ارزشمند بوده و تعدادی از افراد تاثیر گذار نیز وجود دارند که پیرو ماکسیمالیسم بیت کوین هستند. تمامی این موارد که در ابتدا گفته شد، شاید جالب به نظر برسد، اما واقعیت این است که تمامی این اعضای گروه، تحت عنوان نمایندگان اصلی بیت کوین محسوب می شوند.

طرفداران تفکر ماکسیمالیسم بیت کوین بر این باور هستند که، هیچ چیزی جایگزین ارز دیجیتال بیت کوین نبوده و تمامی این موارد نوعی کلاهبرداری محسوب می شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این مسیر بسیار پرریسک است، زیرا نه تنها افراد جدیدی وارد این بازار نمی شوند بلکه کاربران بیت کوین را مشابه افرادی که دارای مشکل روانی هستند به دیگران معرفی می کند. این دیدگاه می تواند با اصول بنیادی سایفرپانک که بیت کوین از آن منشا گرفته است در تناقض باشد. بنابراین داشتن تفکرات کورکورانه و متعصبانه می تواند خطرناک باشد. 

در واقع پول از این نظر اعتبار دارد که جامعه آن را می پذیرد و به آن ارزش می دهد. در حال حاضر افراد بی شماری هستند که اعتقاد دارند که تنها دلار آمریکا دارای ارزش بوده و امیدوار هستند بیت کوین در آینده نیز دارای ارزش باشد. اما اگر این تفکرات کوکورانه ادامه داشته باشد، راه برای افراد مبتدی سخت می باشد. بنابراین اثرات شبکه ای بیت کوین نمی تواند رشد قابل توجهی داشته باشد و سیستم های دیگر از اکوسیستم سالم تری برخوردار هستند.

روند ماکسیمالیسم بیت کوین در حال وقوع بوده و بدین دلیل است که سهم بیت کوین در حال کاهش بوده و در مقابل دیگر ارزهای دیجیتال به عنوان یک رقیب برای بیت کوین محسوب می شود. 

رقابت پولی رویکرد مخالف با ماکسیمالیسم بیت کوین

رقابت پولی رویکرد مخالف با ماکسیمالیسم بیت کوین

رقابت پولی به عنوان یک رویکرد مخالف با ماکسیمالیسم بیت کوین وارد بازار شد. این رویکرد نیز چندان آرمان گرا نبوده و همچنان کلاهبرداری و سودجویی در آن ممکن است اتفاق بیفتد و این احتمال وجود دارد که قربانیان بی شماری را از دست بدهد. بنابراین یک بازار آزاد، می تواند نوآوری هایی را به همراه داشته باشد که در نهایت منجر به پیشرفت خواهد شد. 

در حال حاضر بیت کوین به عنوان بهترین جایگزین پول رسمی و دولتی محسوب می شود که علت آن نقدشوندگی بالا و تعداد بیشتر کاربران است. البته دیگر ارزهای دیجیتالی نیز می توانند نقش موثری در نوآوری نظام پولی نامتمرکز ایجاد کنند. از این طریق بیت کوین و کاربران بیت کوین را در برابر حملات دولت ها محافظت می کند. به صورت کلی آن دسته از پول هایی که دارای قدرت بیشتری هستند، ماندگاری بیشتری داشته و پیشرفت خواهند کرد. 

برخی از بیانیه های ماکسیمالیست های بیت کوین

  • ما cypherpunks هستیم.
  • هیچ محدودیتی وجود نداشته و تنها محدودیتی که وجود دارد این است که سازمان ها و دولت ها برای حفاظت در برابر رقبا باید از آن حمایت کنند. 
  • دولت ها محدودیت خدمات امنیتی و دفاعی دارند چرا که از محافظت شهروندان در برابر دولت ممانعت می کند. 
  • یکی از روش هایی که دولت ها برای دزدی از مردم استفاده می کنند، چاپ پول بعد از انحصار پول است. چاپ پول اثراتی به همراه داشته که از جمله این اثرات می تواند ایجاد چرخه رونق و رکود باشد که منجر به سرمایه گذاری های نادرست و نابودی تلاش های مردم می شود. 
  • انحصار در سرویس های امنیتی و دفاعی مانند سایر انحصارها موجب تولید محصولات بی کیفیت با قیمت های بالاتر می شوند. 
  • تمامی کشورها از لحاظ اقتصادی در حال جنگ با یکدیگر بوده و در تلاش هستند تا از طریق محدودیت های تجاری یکدیگر را حریص تر کنند و اغلب چنین مشکلاتی موجب ایجاد جنگ های خشونت آمیز می شود. البته منشا تمامی این اتفاقات در اثر کنترل پول توسط دولت است. 
  • پول نیازی به تامین شدن توسط دولت نداشته و نمونه دیگری از راه حل کشف شده توسط تعاملات افراد آزاد در بازار است که در انحصار دولت بود. 

نتیجه گیری

ماکسیمالیسم بیت کوین در واقع آن دسته از افرادی هستند که اعتقاد دارند، آلت کوین ها به غیر از ارز دیجیتال بیت کوین دارای نقص اخلاقی و فنی هستند و بر این باور هستند که بیت کوین ارزشی فراتر داشته و دنیایی را می بینند که از بیت کوین به عنوان بزرگترین ارز جهان استفاده می شود. البته در این مشکلاتی از جمله مقیاس پذیری برای بیت کوین وجود دارد اما طرفداران بیت کوین بر این باور هستد که با گذشت زمان این روند بهبود می یابد. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.