عوامل موفقیت Defi

بازار های مالی را با ما بشناسید و آگاهانه سرمایه گذاری کنید.

عوامل موفقیت Defi

۱۷۸ بازديد

پروتکل Defi به معنای امور مالی غیرمتمرکز با هدف از بین بردن موانع و واسطه های مختلف در حوزه ارزهای دیجیتال ایجاد شده است. از دیفای برای توصیف انواع خدمات مالی غیرمتمرکز مانند ارز دیجیتال و بلاک چین استفاده می شود. در نهایت دیفای باعث می شود که سرمایه گذاران به دارایی های خود دسترسی راحت تری داشته باشند. همچنین به افرادی که دارایی های رمزنگاری شده دارند، دسترسی به مجموعه پیچیده ای از خدمات مالی را می دهد که قبلاً فقط امتیاز بانکداران سرمایه گذاری و صندوق های تامینی بوده است. Defi با سرعت خارق العاده ای رشد کرده است و به دنبال توسعه هر چه بیشتر می باشد. در این مقاله به بررسی برخی امکانات دیفای و سپس عوامل موفقیت Defi می پردازیم.

امکانات Defi

بررسی عوامل موفقیت Defi

1- قرض دادن/ قرض گرفتن

کاربران می توانند دارایی های رمزنگاری شده خود را به برنامه Defi قرض دهند و در مقابل نرخ بازده ثابتی را دریافت کنند. این دارایی های رمز نگاری شده به کاربران متقاضی قرض داده می شود و از آنها سود دریافت می شود.

میانگین درصد بازدهی (APY) 

میانگین درصد بازدهی در Defi متوسط است اما نسبت به حساب های بانکی پس انداز بهتر است. سطح APY ناشی از تقاضا برای استقراض می باشد که بالاترین میزان برای استیبل کوین ها است.

2- قابلیت Staking 

Staking به معنای قفل کردن دارایی رمزنگاری برای یک دوره ثابت، در ازای یک بازده خاص می باشد. برنامه های Defi به Stakingها انگیزه می دهند زیرا فروش دارایی را متوقف و عرضه آن را محدود می کند، در نتیجه از کاهش ارزش دارایی محافظت می کنند.

3- تامین نقدینگی 

افراد می توانند یک دارایی کریپتو یا یک جفت دارایی رمزنگاری را برای تامین نقدینگی به یک برنامه Defi مانند یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) وام ‌دهند و در مقابل، مقداری کارمزد و یک توکن صادر شده توسط DEX دریافت ‌کنند.

4- صرافی غیرمتمرکز 

تلاقی بین یک بانک و یک صرافی متمرکز آشنا مانند Coinbase می باشد و این صرافی به کاربران اجازه می دهد برای مبادله تقریباً هر توکنی با تشویق همزمان سایر کاربران (LPs - Liquidity Providers) اقدام کنند. همچنین می توانند برای فراهم کردن نقدینگی جهت امکان پذیر کردن این کار و بدون نگهداری وجوه به صورت متمرکز اقدام نمایند.

5- بازده Farming

ایجاد بهترین بازده ممکن از ترکیب / ضرب فرصت‌های تولید محصول درDefi.

بازده Farming برای یافتن هوشمندانه ترین ترکیب از تمام ترفندهای موجود در جعبه ابزار DeFi می باشد. LP ها می توانند به سادگی با افزودن دارایی های رمزنگاری خاص به یک استخر (معمولاً به شکل دو دارایی با وزن 50/50) سود ببرند و بازاری خودکار برای آن توکن ها ایجاد کنند.

در عوض LP ها به شکل یک توکن جدید، بازدهی دریافت می کنند؛ که البته می توان آن را به سرعت با استیبل کوین (برای قفل کردن ارزش)، بیت کوین پیچیده، ETH یا هر رمزنگاری دیگری که توسط DEX پشتیبانی می شود، مبادله کرد. همچنین می‌توان آن را دوباره به اکوسیستم Defi متصل کرد تا سرمایه‌های کاربران را که به عنوان ترکیب‌پذیری شناخته می‌شود، افزایش دهد.

عوامل موفقیت Defi

آشنایی با عوامل موفقیت Defi

برای بررسی عوامل موفقیت Defi، با نگاهی به بازار yield farm، نام هایی مانند Wasabix ،Eggplant به چشم می خورد که بر روی زنجیره هوشمند (BSC) ساخته شده اند و APYهای بیش از 4000% را ارائه می دهند. 

برخی از استخرها حتی APY خود را ترکیب می‌کنند، بنابراین، اگر APY 1000٪ باشد و کاربران بعد از روز اول 100 توکن EXMPL به دست آورند، سود 1000٪ از روز دوم به ارزش کل دارایی ها، به اضافه پاداش اعمال می شود.

این خدمات Defi اغلب به عنوان yield farm لایه دو توصیف می شوند. اکثر آنها هیچ ویژگی یا عملکرد جدیدی ارائه نمی دهند. آنها خدمات موجود را به سادگی کپی می کنند و برای آنها یک نام جالب انتخاب می کنند. همچنین به دنبال این هستند که بازار برای جذب نقدینگی کافی باشد. به همین دلیل است که برخی از آنها به عنوان طرح‌های پانزی نامگذاری می‌شوند. در ادامه به بررسی عوامل موفقیت Defi می پردازیم.

- Ultra-High APYs (APYهای فوق العاده بالا)

APY های فوق العاده بالا از جمله عوامل موفقیت Defi محسوب می شود. توکن‌های بومی که به عنوان پاداش برای farming yield توزیع می‌شوند، معمولاً با نقدینگی کم، نوسان بسیار زیادی دارند، همچنین سرمایه گذاران باید با وعده بازدهی فوق‌العاده در این حوزه، وسوسه شوند.

به عنوان یک قاعده کلی، هرچه میزان APY بالاتر باشد، استخر پرخطرتر (و جدیدتر) است. APY های پایین ممکن است باعث شوند برخی سرمایه گذاران تنها به فکر خود باشند، اما سرمایه گذاران خاص، برای ثبات بیش از هر چیز دیگری ارزش قائل هستند. برای آنها، یک استخر دارایی با میزان 20% پرداخت شده در یک استیبل کوین یا پنج ارز دیجیتال برتر به همان اندازه با ارزش است.

از آنجایی که کاربران بیشتر وجوه را در یک استخر نقدینگی قفل می‌کنند و در نتیجه آن را با کاهش نفوذ ماینرهای همکار خود کاهش می‌دهند، APY حتی در پرخطرترین استخر هم شروع به کاهش می‌کند. البته، اگر توکن بومی در این بین افزایش یافته باشد، کاهش حتی چند صد درصدی ممکن است ضربه بزرگی محسوب نشود. یکی از ریسک‌هایی که yield farmers دارند این است که سهام آنها در حالی که قفل هستند کاهش می‌یابد و بازده برای کاهش این چنینی کافی نیست.

- هزینه های اتصال 

بیشتر پروتکل ها فقط برای اتصال کیف پول از کاربران هزینه دریافت می کنند.

- کارمزد تراکنش

کارمزد تراکنش ها در دیفای

هر بار که کاربران وجوهی را واریز یا برداشت می کنند، کارمزدی را باید پرداخت کنند. از آنجایی که بیشتر DEFI در اتریوم صورت می گیرد، farming با عملکرد فعال، هزینه‌های زیادی را در بر دارد.

- تعادل استخر 

اگر کاربران یک دارایی واحد را به استخری که تقسیم شده است، واریز کنند، باید هزینه ای را بپردازند تا وجوه کاربران به تخصیص مورد نیاز، تقسیم شود. از جمله خطرات موجود در این حوزه، می توان به احتمال کلاهبرداری بودن پروژه farming اشاره کرد. تعادل استخر نیز از دیگر عوامل موفقیت Defi به حساب می آید.

Rug-pulls چیست؟

معمولاً شامل درهای پشتی پنهان در قراردادهای هوشمند پروژه است. در واقع خروجی هایی ست که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا تمام توکن های قفل شده در یک پروتکل را تخلیه کنند. به همین دلیل، بسیاری از سرمایه گذاران قبل از ورود به استخرهایی که ظاهر جذابی دارند، محتاط تر می شوند و پروژه ها را به طور کامل بررسی می کنند.

تاثیرات دیفای بر بازار جهانی

1- دسترسی یکسان جهانی به خدمات مالی

2- هزینه پایین برای انتقالات بین المللی وجه

3- افزایش حریم خصوصی و امنیت سرمایه گذاران

4- انجام معاملات بدون سانسور

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم بخشی از عوامل موفقیت Defi را بررسی کنیم. پروتکل‌های Defi نوع لایه دوم، ممکن است شبیه طرح‌های مناسب برای ثروتمند شدن سریع به نظر برسند، اما با در نظر گرفتن هزینه‌های شرط‌بندی و عدم شرط‌بندی و زیان‌های دائمی، سود حاصل از آن‌ها چیزی جز این است. کاربران بهتر است قبل از اینکه رمز ارزی را وارد این حوزه کنند، همه چیز را در مورد این پروژه بررسی کنند. از جمله اینکه آیا حسابرسی شده یا هک شده است، سپس اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.