ارزهای برتر وب 3

بازار های مالی را با ما بشناسید و آگاهانه سرمایه گذاری کنید.

ارزهای برتر وب 3

۱۷۷ بازديد

وب 3 نسل جدیدی از اینترنت است که پس از نسل اول و دوم اینترنت، در سال 2018 راه اندازی شد. وب 3 از ترکیب وب 1 و 2، پس از بهبود ویژگی های آنها ایجاد شده است. اطلاعات موجود در وب 3 کاملا غیرمتمرکز هستند و داده های کاربران توسط هیچ شخص یا سازمانی کنترل و مدیریت نمی شود. از ویژگی های منحصر به فرد اینترنت نسل سوم می توان به اپلیکیشن های غیرمتمرکز اشاره کرد که جریان تبادل اطلاعات بین کاربران را به صورت غیرمتمرکز و توسط قراردادهای هوشمند امکان پذیر می کنند. نسل سوم اینترنت از فناوری های غیرمتمرکز مانند مونرو، اتریوم، فایل سیستم بین سیاره ای و کوانتوم پشتیبانی می کند. در ادامه به بررسی ارزهای برتر وب 3 می پردازیم.

1- Polkadot

 Polkadot از ارزهای برتر وب 3

ارز دیجیتال پولکادات (Polkadot) یکی ارزهای برتر وب 3 و نسل نوینی از پروتکل های بلاک چین و رقیبی برای شبکه اتریوم می باشد که قصد دارد مشکلات تعامل پذیری و مقیاس پذیری در بازار ارزهای دیجیتال را از طریق ایجاد یک شبکه واحد از بلاک چین های یکپارچه و هدفمند، رفع کند. دات (DOT) ارز دیجیتال اختصاصی و بومی شبکه پولکادات می باشد که برای پرداخت هزینه های شبکه و مشارکت در تصمیم گیری ها، مورد استفاده قرار می گیرد. البته کاربران می توانند بجز دات، ارزهای دیجیتال دیگری را نیز در این شبکه برای خود ایجاد کنند تا بتوانند از مدل امنیت اشتراکی این شبکه استفاده کنند. از مزیت های شبکه پولکادات می توان به مدیریت غیرمتمرکز و شفاف، مقیاس پذیری، تعامل پذیری و ارتباط میان زنجیره ای و همچنین قابلیت ارتقای شبکه بدون نیاز به انجام هارد فورک اشاره کرد. 

کاربردهای پولکادات

ارز دیجیتال پولکادات(DOT)، 3 کاربرد مهم در شبکه پولکادات دارد که شامل حاکمیت شبکه، سهام گذاری و وثیقه گذاری می باشد.

حاکمیت شبکه

دارندگان توکن DOT، بر شبکه پولکادات می توانند کنترل کاملی داشته باشند و دارای امتیازاتی مانند مدیریت رویدادهای خاص و حل مشکلات پروتکل می باشند.

سهام گذاری

بر اساس نظریه بازی، دارندگان توکن DOT در صورتی که در این شبکه رفتار سازنده و درستی داشته باشند، پاداش کسب می کنند و افراد خرابکار در این شبکه، توکن های خود را از دست می دهند و به این ترتیب امنیت شبکه تضمین می شود.

وثیقه گذاری

با وثیقه گذاری توکن های DOT، بلاک چین های جدید در پولکادات که پاراچین های جدید نام دارند، به شبکه اضافه می شوند. از طریق حذف توکن های وثیقه، پاراچین های غیر قابل استفاده یا منقضی شده، حذف می شوند.

بررسی پولکادات به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3

فاز اول شبکه اصلی پولکادات

در سال 2020 زنجیره اصلی پولکادات ایجاد و راه اندازی شد. فاز اول شبکه اصلی پولکادات، با مشارکت 6 اعتبارسنج از بنیاد وب 3 و به عنوان شبکه مبتنی بر (PoA) کار خود را آغاز کرد. این شبکه به افرادی که سرمایه گذاران اولیه توکن DOT بودند، این اجازه را می دهد که بتوانند توکن های خود را دریافت کنند و برای راه اندازی یک فول نود اعتبارسنج یا گزیننده درخواست کنند.

فاز دوم شبکه اصلی پولکادات

بنیاد وب 3 در میان نودهای اعتبارسنج، اولین همه پرسی را با هدف انتقال به فاز دوم شبکه اصلی پولکادات برگزار کرد. نودهای اعتبارسنج در این همه پرسی به انتقال شبکه پولکادات از الگوریتم PoA به NPoS رای دادند. پولکادات با انتقال به فاز دوم، تمرکز زدایی را گسترش داده و توانسته تعداد اعتبارسنج های فعال را به 200 نود افزایش دهد. در این فاز در ازای دریافت بخشی از پاداش تورم دارایی، خریداران اولیه توکن DOT می توانند ضمن سهام گذاری توکن های خود، به انتخاب اعتبارسنج های مورد اعتماد خود بپردازند.

فاز سوم شبکه اصلی پولکادات

بنیاد وب 3 در این فاز برای ارتقا شبکه و همچنین فعال سازی کاربردها و قابلیت های حاکمیتی شبکه، از کلید superuser که به Sudo معروف است، استفاده می کند. این به روزرسانی به دارندگان توکن DOT و 13 عضو جدید شورا اجازه می دهد تا برای بهبود شبکه، پروپوزال های پیشنهادی خود را ارائه دهند و همچنین برای اعمال تغییرات بر روی شبکه در رای گیری ها، مشارکت داشته باشند. یکی از کرسی های کمیته فنی سه نفره پولکادات در اختیار وب 3 می باشد و 2 کرسی دیگر در اختیار شرکت پریتی تکنالجیز است.

پولکادات را می توان یکی از ارزهای برتر وب 3 که در این زمینه بسیار پیشرو هست، معرفی کرد.

2- Helium 

معرفی ارزهای برتر وب 3

یکی دیگر از ارزهای برتر وب 3، ارز دیجیتال Helium می باشد. شبکه هلیوم یک شبکه اینترنت همتا به همتا و بی سیم می باشد که با هدف نفوذ و گسترش اینترنت در لایه های مختلف زندگی و افزایش سطح کیفیت زندگی ایجاد شده است. شبکه هلیوم از پروتکل اجماع HoneyBadgerBFT بهره می برد. نودهای این شبکه با الگوریتم اثبات پوشش (Proof of Coverage) برای ارسال و دریافت اطلاعات از اجزای شبکه، به اثبات پشتیبانی خود از ایجاد شبکه وایرلس می پردازند. شبکه هلیوم در سال 2013 توسط امیر حلیم، شاون فانینگ و شان کردی راه اندازی شده است. امیر حلیم در حال حاضر مدیرعامل شبکه هلیوم می باشد.

شبکه هلیوم چگونه کار می کند؟

شبکه هلیوم برای انتقال اطلاعات در این شبکه، از نوعی گواه اثبات کار که الگوریتم اثبات پوشش می باشد، استفاده می کند. در واقع برای تایید اعتبار نودها از این الگوریتم استفاده می شود. از طریق الگوریتم PoC، کیفیت خدمات و پوشش دهی هات اسپات ها یا همان نودهای شبکه آزمایش می شود. همچنین به نودهای شرکت کننده در این آزمایش، کوین HNT به عنوان پاداش داده می شود. 

کوین HNT

بلاک چین هلیوم یک رمز ارز اختصاصی و بومی به نام HNT دارد که توسط جنسیس بلاک در سال 2019 ایجاد شده است. از کوین HNT به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3، برای ارائه خدمات در دو بخش شبکه هلیوم استفاده می شود. بخش اول، اپراتورهای شبکه و میزبانان هات اسپات می باشد. میزبان ها ضمن حفظ ثبات و پوشش شبکه، به استخراج کوین HNT می پردازند. بخش دوم، توسعه دهندگان و شرکت هایی می باشند که برای اتصال دستگاه ها و ساخت برنامه های اینترنت اشیا از شبکه هلیوم استفاده می کنند. 

این شبکه علاوه بر توکن HNT، یک توکن دیگری تحت عنوان Data Credit دارد که از طریق سوزاندن HNT ایجاد می شود. توکن Data Credit یک توکن کاربردی و یک USD پگ شده می باشد که کاربرد اصلی آن در پرداخت کارمزد تراکنش ها می باشد. 

محصولات و خدمات شبکه هلیوم

شبکه هلیوم محصولات و خدماتی را برای کاربران خود دارد که شامل این موارد می باشد:

دستگاه هات اسپات هلیوم

دستگاه هات اسپات هلیوم، یک LoRaWAN برای اتصال میان اعضای شبکه می باشد که امواج آن تا 200 برابر بیشتر منتقل می شود.

هلیوم کنسول

هلیوم کنسول ابزاری برای مدیریت دستگاه مبتنی بر وب می باشد که قابلیت ثبت نام، اعتبار دادن و مدیریت دستگاه را به توسعه دهندگان می دهد. از یکی دیگر از قابلیت های هلیوم کنسول می توان به ثبت شناسه دستگاه، استفاده از Data Credit، وجود ساختار سازمانی، ایجاد دسترسی های کاربری و احراز هویت امن اشاره کرد.

هلیوم تب

رصد اجزای متصل به شبکه هلیوم، بر عهده هلیوم تب می باشد. منظور از اجزا، هر چیزی ست که قابلیت اتصال به شبکه از طریق هات اسپات و فناوری اینترنت اشیا را داشته باشد.

3- Kusama

آشنایی با ارزهای برتر وب 3

شبکه ارز دیجیتال Kusama یک شبکه غیرمتمرکز، چند لایه و مقیاس پذیر با نماد KSM می باشد که برای توسعه دهندگان جسور و برنامه های نوآورانه، محیطی را فراهم کرده است. بنابراین در این شبکه توسعه دهندگان می توانند بلاک چین اختصاصی خود را داشته باشند. این شبکه، یک شبکه آزمایشی برای پولکادات می باشد به طوری که اگر پروژه ای بخواهد بر روی پولکادات کار کند، باید ابتدا بر روی شبکه کوزاما آزمایش شود. در صورتی که پروژه ها در این شبکه فعالیت رضایت بخشی داشته باشند، قابل پیاده سازی و فعال شدن در شبکه پولکادات می باشند. این شبکه همچنین دارای یک توکن اختصاصی به نام KSM می باشد که تعداد توکن های عرضه شده آن حدودا 9 میلیون و 700 توکن می باشد. در ادامه به بررسی مزایای کوزاما به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3 می پردازیم.

مزایای کوزاما

ارز دیجیتال کوزاما به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3، مزایای متعددی دارد که شامل این موارد می باشد:

• مقیاس پذیر بودن شبکه کوزاما باعث می شود که افزایش تعداد کاربران مشکلی را برای شبکه ایجاد نکند. همچنین بلاک چین نسل سوم کوزاما، شبکه های فرعی را به شبکه های اصلی متصل می کند.

•شبکه کوزاما یک پلتفرم آزمایشی برای توسعه دهندگانی ست که پروژه جدید دارند.

معایب کوزاما

• تورم 10 درصدی سالانه

کاربردهای کوزاما

کوزاما به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3، کاربردهای متعددی دارد. در شبکه کوزاما، کاربران برای کمک به اهداف مختلف به کار گرفته می شوند. کاربران انتخاب گر این وظیفه را دارند که گروه تاییدگران را انتخاب کنند. تاییدگران، نمایندگی کوین های انتخاب گران را برعهده دارند و بلاک ها را تایید می کنند. همچنین برای تایید، پاداشی کسب می کنند که بخشی از این پاداش را به انتخاب گران می دهند. پاداشی نیز بابت اضافه کردن بلاک های جدید به شبکه، به تایید کنندگان داده می شود.

گروه بعدی، گروه رابط هستند که اتصال زنجیره موازی به زنجیره اصلی را از طریق استیک کردن کوین KSM امکان پذیر می کنند. گروه حاکم نیز گروهی دیگر از کاربران این شبکه هستند. در این شبکه دارندگان ارزهای دیجیتال KSM حق ارائه یک ایده و همچنین مشارکت در رای گیری ایده ها را دارند. در این شبکه رای گیری ها هر 8 روز انجام می شوند و البته یک گروه نظارتی فنی برای بررسی ایده ها و پیشنهادات وجود دارد تا ایده های عالی به دلیل کم بودن تعداد ارزهای دیجیتال کوزامای که به پیشنهاد متصل شده اند، به انتهای لیست نروند.

در این شبکه استیک کنندگان KSM نیز می توانند در مورد ایده های مطرح شده، رای مثبت یا منفی دهند.

4- Ocean

Ocean

یکی دیگر از ارزهای برتر وب 3، ارزدیجیتال Ocean می باشد. پروتکل اوشن (Ocean)، یک اکوسیستم مبتنی بر بلاک چین و دارای توکن اختصاصی و کاربردی به نام OCEAN می باشد. پروتکل Ocean به افراد این امکان را می دهد تا ضمن باز کردن قفل ارزش دارایی های خود، به توکنیزه کردن آنها از طریق توکن های اطلاعاتی (datatokens) و با استفاده از استاندارد ERC-20 بپردازند.

ناشران می توانند از طریق پروتکل اوشن، داده های خود را با حفظ حریم خصوصی، کنترل کنند. مصرف کنندگان نیز می توانند به دارایی هایی که قبلا نمی توانستند به آن دسترسی داشته باشند و یا دسترسی به آنها سخت بوده است، به راحتی دسترسی پیدا کنند. در بازار اوشن می توان این مجموعه های داده را پیدا کرد، آنها را خریداری و مصرف کرد و سپس به فروش رساند. 

هر سرویس داده در این پروتکل، با یک توکن داده منحصر به فرد مشخص می شود و برای سرویس محاسبه به داده یا بسته بندی یک مجموعه داده، مورد استفاده قرار می گیرد. پروتکل اوشن همچنین به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز شناخته شده است که برای هوش مصنوعی (AI) اطلاعات را باز می کند. 

پروتکل اوشن همچنین برای استفاده به روش های جدید و به ویژه برای وب 3، به دنبال باز کردن پتانسیل داده ها می باشد. این پروتکل قصد دارد توانایی مالکان برای کنترل داده هایشان را با جایگزینی سرورهای متمرکز با بلاک چین غیرمتمرکز، افزایش دهد. 

توکن OCEAN

توکن OCEAN به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3، یک توکن مبتنی بر بلاک چین اتریوم و یک توکن ERC-20 می باشد. این توکن در شبکه اوشن به عنوان ابزار مبادله به کار گرفته می شود. تامین کنندگان اطلاعات این توکن را پس از فروخته شدن داده هایش می توانند کسب کنند. مصرف کنندگان داده نیز از توکن OCEAN برای دسترسی به اجرای الگوریتم های داده استفاده می کنند. توکن OCEAN همچنین به عنوان پاداش یک سرویس کار، کاربرد دارد. از این توکن همچنین در استخرهای پروتکل OCEAN برای پاداش ها استفاده می شود. در این شبکه به وارد کنندگان نقدینگی، توکن OCEAN به عنوان پاداش داده می شود. این توکن در صرافی های متمرکزی مانند بایننس، صرافی کوکوین، Bittrex و Poloniex قابل خرید و فروش می باشد. البته صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ نیز از این توکن پشتیبانی می کند. اوشن نیز به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3 از پیشروان این حوزه جدید محسوب می شود.

Filecoin -5

Filecoin از ارزهای برتر وب 3

فایل کوین یک پروژه مبتنی بر بلاک چین می باشد که قصد دارد از طریق غیرمتمرکز کردن، حوزه ذخیره سازی اطلاعات را بهبود بخشد. رمز ارز FIL، ارز دیجیتال اختصاصی این شبکه بلاک چین می باشد که از ارزهای برتر وب 3 محسوب می شود. پروژه فایل کوین توسط بنیاد پروتکل لبز (Protocol Labs) توسعه یافته است. بنیانگذار پروتکل لبز، خوان بنت می باشد که در سال 2014 آن را تاسیس کرد. خوان بنت به عنوان مغز متفکر این پروژه شناخته شده است.

فایل کوین یک محیط خرید و فروش حافظه ذخیره سازی اطلاعات می باشد که از نظر غیرمتمرکز بودن با سیستم های سنتی تفاوت دارد. این شبکه به دلیل استفاده از تکنولوژی بلاک چین، غیرمتمرکز می باشد. در سیستم های سنتی و متمرکز فضای ذخیره سازی توسط شرکت ها به کاربران فروخته می شود، در حالی که در فایل کوین فروشنده ها همان کاربران می باشند.

اگر کاربری به طور مثال یک ترابایت حافظه بلااستفاده دارد، می تواند آن را با استفاده از فایل کوین در اختیار شبکه قرار دهد. شبکه فایل کوین مانند یک واسطه این حافظه را از ارائه دهنده می گیرد و به متقاضی می دهد و در ازای آن مبلغی را که از متقاضی در قالب توکن FIL دریافت کرده است به ارائه دهنده حافظه می دهد. بنابراین فایل کوین یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز است که به کاربران خود این اجازه را می دهد که خرید و فروش حافظه برای ذخیره کردن اطلاعات خود را در این شبکه انجام دهند. کاربران از این حافظه برای ذخیره سازی پایگاه داده مربوط به یک وبسایت و همچنین ذخیره فایل های شخصی خود استفاده می کنند.

کاربردهای فایل کوین

فایل کوین ضمن این که یکی از ارزهای برتر وب 3، می باشد کاربردهای دیگری نیز دارد. هدف از راه اندازی فایل کوین این است که فن آوری های بزرگ و قدرتمند مثل فضای ذخیری سازی ابری، دیگر کنترلی بر اطلاعات نداشته باشند. برای تحقق این هدف، اطلاعات در رایانه های ماینرها به صورت قطعات مجزا (Sector) ذخیره می شوند و ماینرهای بازیابی در هنگام نیاز، این اطلاعات را بازیابی می کنند و سپس در دسترس کاربران قرار می دهند. هدف دیگر این پروژه حل چالش های سیستم های ذخیره سازی ابری در بلاک چین های غیرمتمرکز و همچنین بازار کریپتوکارنسی می باشد.

شیوه ذخیره سازی فایل کوین احتمال هک شدن را بسیار کم می کند و تقریبا به صفر می رساند زیرا اطلاعات در بخش هایی بسیار کوچک و مجزا ذخیره می شوند. بنابراین اگر ماینری بخواهد از اطلاعات سو استفاده کند فقط به بخشی از اطلاعات دسترسی که دارد که نامفهوم می باشد. همچنین آنها مجبور تحت عنوان وثیقه (Pledge) برای ذخیره کردن اطلاعات در رایانه، مقداری توکن فایل کوین پرداخت کنند.

مزایای فایل کوین

فایل کوین به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3، مزیای متعددی دارد که شامل این موارد می شود:

۱- خارج کردن ذخیره سازی اطلاعات و داده ها از حالت انحصاری

۲- ذخیره سازی قابل تایید و پیگیری

در این پروژه تاریخچه پرونده ها و بررسی صحت ذخیره سازی اطلاعات در طول زمان توسط فرآیندهای داخلی صورت می گیرد. ماینرهای ذخیره سازی می توانند برای اثبات این که در یک پنجره ۲۴ ساعته فایل ها را نگهداری می کنند، شواهدی را ارائه دهند. مشتریان نیز می توانند با اسکن کردن این سابقه، از درست ذخیره شدن اطلاعات خود حتی در حالتی که آفلاین هستند، مطمئن شوند. ناظران نیز می توانند سابقه ماینرهای ذخیره سازی را برای پیدا کردن خرابی یا مشکل در کار ماینرها، بررسی کنند.

3- بازار آزاد

ذخیره سازی اطلاعات در پروژه فایل کوین، در قالب فایل ها صورت می گیرد و در بازارهای آزاد بازیابی می شوند. کاربران برای پیوستن به فایل کوین نیازی به مجوز ندارند. ماینرها نیز فقط به اینترنت و فضای خالی برای ذخیره سازی اطلاعات نیاز دارند تا بتوانند در این شبکه فعالیت داشته باشند. فایل کوین برای افزایش حضور و فعالیت ماینرها، موانع ورود و عضویت را کاهش داده است.

4- قیمت های رقابتی

عرضه و تقاضای موجود، تعیین کننده قیمت ذخیره سازی و بازیابی در شبکه فایل کوین می باشد و شرکت ها قیمت گذاری خاصی را اعمال نمی کنند. همین امر باعث می شود که ذخیره سازی با قیمت های رقابتی و مناسب انجام شود. رقابت ماینرها در این شبکه از طریق بازاریابی یا قفل کردن حساب کاربران صورت نمی گیرد، بلکه براساس توان ذخیره سازی، سرعت و قابل اطمینان بودن با یکدیگر رقابت می کنند.

5- ذخیره سازی معتبر

از آنجایی که ماینرها وثیقه ای را برای ذخیره سازی پرداخت می کنند، فایل ها در طول زمان ایمن می مانند. ذخیره سازی فایل ها در رایانه هایی صورت می گیرد که دارای قابلیت اطمینان و همچنین اتصال خوب به اینترنت می باشند.

6- انتخاب معامله

در فایل کوین کاربران و مشتریان دارای حق انتخاب هستند. کاربران می توانند آیتم های هزینه، سرعت و نسخه برداری الکترونیکی را با داشتن حق انتخاب، مطابق نظر خود برگزینند. همچنین می توانند از طریق هر ماینری که می خواهند، فایل های خود را ذخیره کنند؛ زیرا کاربران به مجموعه ای از مراکز داده ارائه شده توسط ارائه دهنده، محدود نمی باشند.

7- استفاده از فضای خالی 

فایل کوین ضمن استقبال از فضاهای خالی، آنها را در اختیار مشتریان قرار می دهد، این موضوع انگیزه ی ماینرها را بیشتر می کند. میزان استقبال از فایل کوین به دلیل پیوستن آسان به آن، زیاد می باشد. همچنین ماینرها می توانند مدیریت ذخیره سازی خود را انجام دهند و توکن های FIL را بدون نظارت انسانی کسب کنند.

8- مقاومت در برابر سانسور

از آنجایی که ارائه دهنده مرکزی سرویس وجود ندارد که آن را بتوان به جلوگیری از ارائه خدمات یا حذف فایل ها مجبور کرد، فایل کوین در برابر سانسور مقاوم است. این شبکه متشکل از رایانه های مختلفی می باشد که اداره آن توسط سازمان های مختلف و افراد صورت می گیرد. همچنین در این شبکه شناسایی ارائه دهندگان مشکل ساز و مخرب توسط شبکه صورت می گیرد و به صورت کاملا خودکار حذف می شوند.

معایب فایل کوین

برای استخراج و نحوه پرداخت فایل کوین، موانع فنی و مالی وجود دارد که جز موانع اصلی فایل کوین محسوب می شود. استخراج فایل کوین مستلزم سخت افزارهای گران قیمت می باشد و به تجربه بالا در استقرار و مدیریت سیستم ها نیاز دارد.

عیب دیگر فایل کوین، نحوه پرداخت آن می باشد که زمینه را برای دامپینگ فراهم کرده است.

برای کسب آگاهی از کاربردهای دیگر وب 3 در بازار ارزهای دیجیتال می توانید به مقاله کاربرد وب 3 در ارزهای دیجیتال مراجعه کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.