نئوویو چیست

بازار های مالی را با ما بشناسید و آگاهانه سرمایه گذاری کنید.

نئوویو چیست

۱۷۲ بازديد

بازارهای مالی به یکی از مهم ترین بازارهای دنیا برای رسیدن به استقلال مالی و کسب ثروت است، اما برای رسیدن به سود نیاز دارید که چارت و نمودارها را بخوانید، یکی از سبک های تحلیل تکنیکال که در این مسیر به شما کمک شایانی می کند نئوویو است، در این مقاله به بررسی این که اصلا نئوویو چیست و از کجا آمده است و برگرفته از کدام سبک است صحبت خواهیم کرد، لذا می توانید برای اینکه در مسیر معامله گری در بازارهای مالی مختلف از جمله بازار ارزهای دیجیتال (cryptocurrency) به سودهای خوبی برسید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

امواج الیوت

امواج الیوت

نظریه امواج الیوت در سال 1930 توسط رالف نلسون الیوت (Ralph Nelson Elliott) با هدف توصیف رفتار بازار، مطرح شد. برخلاف تصور بسیاری از افراد، الیوت متوجه شد که بازارهای مالی از الگوهای تکرارپذیر و قابل تشخیص پیروی می‌ کنند که به پیش‌ بینی نقاط عطف کلیدی و روند بعدی کمک کند. با استفاده از این تئوری، فعالان حوزه ترید ارزهای دیجیتال، می‌ توانند وضعیت یک روند یا تغییر جدید را مشخص کنند. در واقع نظریه Elliott Wave به تعیین اینکه روند جدید بخشی از یک فاز اصلاحی است یا ادامه روند قدیمی، کمک شایانی می‌کند؛ امواج طلایی الیوت، یکی از پرکاربردترین نظریه‌ ها در تحلیل تکنیکال است که تریدرها از آن برای تشخیص الگوهای تکرار شونده بر اساس احساسات بازار، استفاده می‌ کنند. معامله‌ گران از این الگوها، برای تجزیه و تحلیل چرخه‌ های بازار و پیش‌ بینی روندهای آینده استفاده می‌ کنند؛ این سبک ارتباط خوبی با ابزار فیبوناچی نیز دارد.

آشنایی بیشتر با نئوویو

آشنایی بیشتر با نئوویو
نئوویو (NeoWave) مخفف عبارت Neely Method of Elliott Wave Analysis و به معنای الیوت به سبک گلن نیلی است. استاد گلن نیلی با مطرح کردن رویکرد عملی و کاربردی و البته ابتکاری که نتیجه 10 سال تلاش اولیه و هم اکنون نتیجه نزدیک به 40 سال تدریس، معامله و تحقیق فراگیر است، علمی نوین و پیشرو را بنا نهاده است. یکی از مهم ترین ویژگی ها برای دانشجویان نیوویو گام به گام بودن سبک است، همان طور که از مفاهیم خود این سبک می توان حدث زد نئوویو در واقع همان سبک الیوت است که پیشرفته شده است. الیوت نظریه امواج را در نیمه نخست قرن 20 به بازار سرمایه معرفی کرد، او با بررسی قیمت ها در بازار سرمایه متوجه شد نه تنها تغییرات قیمت کاملا منظم است، بلکه از ساختار خاصی که با طبیعت نیز هماهنگی و هارمونی کامل دارد، پیروی می کند؛ الیوت به سبک نئوویو را می توان در تمام بازارهای مالی بورس و رمز ارزها و...در نظر گرفت تا سهام ها و ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و... را تحلیل کنید.

ساختار فراکتال در الیوت به سبک نئوویو

ساختار فراکتال در الیوت به سبک نئوویو

فراکتال ها در حقیقت ساختارهای هندسی متشکل از اجزایی می باشند که با بزرگ کردن هر جزء به نسبت معین، همان ساختار اولیه بدست آید، امواج الیوت دارای ساختار فراکتال می باشند، این به معنی آن است که هر موج شتابدار از پنج ریز موج تشکیل می شود و هر موج اصلاحی از سه ریز موج و با ترکیب این دو موج ساختاری تشکیل می شود، به بیان ساده تر تمام ساختار و حرکتی که در تایم بالا دیده می شود، در دل هر موج نیز این اتفاقات نیز تشکیل می شود.

3 نکته مهم که باید از موج های الیوت بدانید
موج 2 و 4 نباید تمام موج 1 و 3 را اصلاح کند.
موج 4 نباید وارد محدوده موج 1 شود.
موج 3 نباید کوتاه ترین موج باشد.

گلن نیلی چگونه این روش را پیدا کرد؟

من در شرکت نفت کار می‌کردم که به بازارهای مالی علاقمند شدم و شروع به خواندن کتابهایی در این زمینه کردم. در این بین به کتابی برخوردم که در آن روشهای مختلفی از تحلیل تکنیکال چارت‌ ها شرح داده شده بود و الیوت نیز یکی از این روشها بود. وقتی شروع به خواندن بخش مربوط به الیوت کردم بلافاصله در ذهن خود گفتم این روش همان کلید بازار است که به دنبال آن بودم زیرا پس از دو سال مطالعه در زمینه بازارهای مالی بالاخره به روشی رسیده بودم که می توانست حرکت امواج قیمت را تشریح کند و به شکلی چند بعدی تمام مفاهیمی که یاد گرفته بودم را در بر می گرفت. از طرفی این روش در ارتباط با روانشناسی انسانها بود و توضیح می‌داد که چرا بازارها در مقیاس‌های بزرگ و کوچک بالا و پایین می روند. می توانستم بگویم این نظریه تصادفی بودن حرکات بازارها را معنا می کند.

بنابراین جرقه اصلی از آنجا زده شد و گلن نیلی هر کتابی را که در زمینه الیوت یافت می شد جمع آوری کرده و مطالعه می کرد. پس از مدتی با مطالعه اکثر منابعی که در این زمینه وجود داشت به مهارت خوبی در الیوت دست یافت اما متوجه شده بود که این تئوری نواقص زیادی هم دارد که هیچ کس به آن نپرداخته است مانند این که تحلیل را باید از کجا شروع کرد؟ روی چه بازارهایی باید کار کرد و...
از طرفی با کسب مهارت در الیوت، رفته رفته درخواست‌ های زیادی برای تدریس این روش به او داده شد و همین موضوع باعث شده بود که سوالات زیادی از وی در مورد برخی موارد مبهم پرسیده شود که در نتیجه نیلی را بر آن داشت تا به دنبال پاسخ مناسبی برای این سوالات باشد. مجبور شدن به تفکر عمیق در خصوص زوایای مبهم و یافتن راه حل هایی که با پشتوانه علمی و منطق بوده و برای مشتریان نیز قابل فهم باشد سبب شد تا نیلی راه کارها و قوانینی را ابداع کند که موجب توسعه منطقی روش تحلیلی الیوت شود و آنچه که امروز به عنوان نئوویو از آن یاد می شود را شکل دهد. نیلی در این زمینه می گوید:

با گذشت زمان و تفکر عمیق برای یافتن راه حل هایی مناسب جهت پاسخ دهی به سوالات مشتریانم، رفته رفته متوجه شدم که کل فرایند تحلیل موجی در ذهن من به یک فرایند متوالی و ساختار یافته تبدیل شده است. پس در طول سالها کم کم ایده‌ هایم را با هم ادغام کردم. من حداقل پنج سال و یا شاید هفت سال صرف مطالعه، تفکر، تدریس و تحلیل و ترید کردم. این فعالیت‌ ها وقتی بسیار مفید بودند که فهمیدم من یک فرایند عینی تجزیه و تحلیل ایجاد کرده ام که قبلاً هرگز ایجاد نشده بود و می توانم کتابی در این زمینه بنویسم که نامش شد استادی در امواج الیوت.

خصوصیات نئوویو

خصوصیات نئوویو

به طور کلی می توان گفت که نئوویو یک فرایند گام به گام و دقیق برای تجزیه و تحلیل امواج قیمت و ارائه پیش بینی بر اساس این تجزیه و تحلیل می باشد. نئوویو کمک می کند تا فرایند موج شماری با ترتیبی خاص انجام شود تا منطقی، عینی و قابل فهم باشد. در نئوویو شاهد تکامل چشمگیری در قوانین موج شماری هستیم و به بسیاری از سوالات مبهم که در روش الیوت به طور فراوان وجود داشت پاسخ کامل داده شده است. توسط روش نئوویو در می‌ یابیم که:

از چه چارتی برای موج شماری استفاده کنیم.
شمارش امواج را از چه نقطه ای آغاز کنیم.
چگونه الگوها را شناسایی و تفکیک کنیم.
چگونه هر الگو را به طور کامل بررسی کنیم تا از صحت آن مطمئن شویم.
چگونه الگوها را تجمیع کرده و به یک دید جامع از چارت دست پیدا کنیم.
چگونه بر اساس تحلیل انجام شده مارکت را پیش بینی کنیم.
پس از موج شماری به دنبال چه شرایطی جهت تایید شمارش باشیم.
چگونه اکتیو تریدینگ کنیم

الگوهای نئویو

قطعا باید موج شماری را در تحلیل تکنیکال به سبک نئویو بلد باشید تا بتوانید حرکت مارکت را متوجه بشوید که در ادامه چندی از این موج ها و الگوها را برای شما توضیح خواهیم داد تا بدانی که هر کدام از آن ها باید چه ویژگی داشته باشند.

صرفا نباید از تحلیل به سبک نئوویو استفاده کنید، می توانید از تحلیل به سبک پرایس اکشن ICT استفاده کرده و ستاپ های ICT را بر روی نمودار پیدا کنید.

الگو شتابدار روند دار ساده (Simple Trending Impulse)

  • این امواج بدون هرگونه ریز موج ظاهر می شوند.
  • قوانین کلی الیوت در مورد آنها صدق می کند.
  • رایج ترین نوع امواج شتابدار و در جهت روند بزرگتر می باشند.

الگو شتابدار روند دار امتداد یافته (Extended Trending)

  • این امواج معمولا و نه لزوما، متشکل از 5 ریز موج ظاهر می شوند.
  • یکی از عناصر حیاتی در تشکیل توالی پنج موجی شتابدار می باشد.
  • امتداد یافتگی در موج 3 رایج ترین نوع کشیدگی است.
  • امواج 1 و 3 و 5 همزمان نمی توانند با هم امتداد یابند.
  • برای تایید امتداد، موج ممتد نسبت به کوتاه ترین موج شتابدار الگو و اغلب نسبت به موج پیشین خود، باید حداقل 161.8 درصد باشد؛ در غیر این صورت به احتمال زیاد با یک الگو اصلاحی مواجه می باشید.
  • موج اصلاحی بعد از آن باید کمتر از 61.8 درصد را اصلاح کند، مگر اینکه موج 5 یا C از الگو یک درجه بالاتر و یا موج شتابدار ترمینال باشد.
  • موج اصلاحی پیش از آن باید کمتر از 61.8 درصد موج شتابدار پیش از خود را اصلاح کند و اغلب پیچیده تر و زمانبر تر خواهد بود.
  • عدم وجود موج امتداد یافته در الگو شتابدار فرضی، به معنای شکل گیری الگو اصلاحی می باشد مگر اینکه:
    موج 1 امتداد یافته باشد که در این صورت ممکن است موج 1 اندکی کوتاه تر از 161.8 درصد موج 3 باشد.

الگوی شتابدار روند دار با موج 1 ممتد

  • الگوی شتابدار روند دار با موج 1 ممتدزمانی که موج 1 امتداد پیدا می کند در این صورت معمولا توالی پنج موجی یک درجه بالاتر در یک قالب موج شکل به پایان می رسد.
  • موج 2 معمولا پیچیده تر از موج 4 می باشد، در این شرایط موج 2 اغلب نباید بیش از 38 درصد موج یک را اصلاح کند.
  • موج 5 الگوی شتابدار روند دار که موج 1 آن ممتد می باشد نمی تواند بیش از 99 درصد موج 3 باشد.
  • در صورتی که موج 2 بلند تر از موج 4 باشد، کانال بندی همگرا خواهد بود.
  • در صورتی که موج 4 بلند تر از موج 2 باشد کانال بندی واگرا خواهد بود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.