آموزش کار با پروتکل LI.FI

بازار های مالی را با ما بشناسید و آگاهانه سرمایه گذاری کنید.

آموزش کار با پروتکل LI.FI

۱۷۸ بازديد

لینکد فایننس (Linked.Finance) یا LI.FI یک پروتکل تجمیع‌ کننده پل‌ های بلاکچینی است که امکان سواپ بین ‌زنجیره ‌ای را از طریق جمع ‌آوری کردن بریج ‌های مختلف و اتصال آن‌ها به صرافی ‌های غیر متمرکز یا دکس اگریگیتورها مانند پلتفرم وان اینچ، فراهم می‌کند. در این مقاله قصد داریم آموزش کار با پروتکل LI.FI همراه با معرفی کامل آن را ارائه دهیم.

پروتکل LI.FI چیست؟

پروتکل LI.FI چیست؟

پروتکل LI.FI با هدف طراحی میان‌افزاری بین زیر ساخت‌های دیفای و لایه اپلیکیشن ایجاد شده است. در واقع LI.FI ضمن جمع آوری کردن مهم ترین بریج ها، اقدام به اتصال صرافی‌ های غیر متمرکز و تجمیع‌ کننده‌های صرافی زنجیره‌ های مختلف می کند و تبدیل و انتقال رمز ارزها با یکدیگر را امکان پذیر می نماید. یک تجمیع‌کننده بریج عملکردی شبیه به دکس اگریگیتورهایی از جمله پلتفرم پاراسواپ و 1INCH دارد. بریج‌ها فقط انتقال چند رمز ارز محدود و استیبل کوین‌ ها را انجام می دهند، بنابراین ساختار LiFi به گونه ای می باشد که پیش و پس از اجرای انتقال، پروتکل قابلیت اتصال به صرافی های غیر متمرکز را دارد. در نتیجه امکان سواپ و تبدیل کوین نیز فراهم می‌شود.

برای نمونه در صورتی که فردی بخواهد اقدام به تبدیل AAVE شبکه پالیگان به SPELL کند، اولین راه برای انجام این کار، پیدا کردن توکن های قابل تبدیل صرافی ها و بریج های مرتبط می باشد اما راه غیر متمرکز تر و سریع تر استفاده از Linked.Finance می باشد. در شبکه پالیگان توکن AAVE با کمک پارسواپ تبدیل به DAI در بستر پالیگان می‌شود و پس از آن به وسیله بریج NXTP تبدیل به توکن DAI در شبکه آوالانچ می شود و مجددا با استفاده از پاراسواپ تبدیل به SPELL در شبکه آوالانچ می‌شود.

آموزش کار با پروتکل LI.FI

آموزش کار با پروتکل LI.FI

برای ورود به سایت ابتدا باید آدرس LI.FI را وارد نموده و سپس برای ورود به بخش سواپ، در همان پایین صفحه اول سایت، در قسمت Tools بر روی گزینه TransferTo. XYZ کلیک کنید. در صفحه باز شده می توان نقل و انتقالات مورد نظر را انجام داد. (مطابق تصویر بالا)

برای نمونه در این قسمت ما قصد داریم 20 کوین USDC را از شبکه اتریوم به شبکه BSC انتقال دهیم. پس از وارد کردن اطلاعات مورد نظر، LI.FI بهترین مسیر را از نظر گس و کارمزد برای این کار پیشنهاد می دهید که طبق این تصویر بهترین مسیر Single Transaction از طریق Hyphen پیشنهاد شده است.

انتقال USDC از اتریوم به BSC

نحوه کار با پروتکل LI.FI

در قسمت Advanced نیز کاربران می توانند انتخاب کنند که اولویت بندی بریج ها به چه صورت باشد. آنها می توانند بر اساس سریع ترین، امن ترین و یا ارزان ترین این اولویت بندی را انجام داد.

اولویت پل ها

در قسمت Advanced در بخش Slippage نیز می توانند لغزش قیمت را تعیین کنند. همچنین در بخش Bridges و Exchanges نیز می توانند به ترتیب پل و صرافی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

کاربران می توانند با مراجعه به بخش Documentation این سایت، لیست صرافی ها، زنجیره ها و پل هایی که LI.FI از آن ها پشتیبانی کنند را در قسمت Supported Chains, Bridges and Exchanges مشاهده کنند.

در قسمت Tools بخش Bridge Analytics کاربران می توانند تجزیه و تحلیل بریج های مختلف را مشاهده کنند. کاربران می توانند مقدار نقدینگی به ازای زنجیره و توکن را مشاهده کنند. در قسمت پایین این صفحه نیز می توانند حجم معاملات به ازای تراکنش های روزانه را از روی نمودار مشاهده کنند.

مشاهده حجم معاملات در پروتکل LI.FI

در بخش بعدی نیز می توانند مدت زمان انجام تراکنش ها از یک شبکه به شبکه دیگر، تعداد تراکنش ها و حجم نقدینگی را مشاهده کنند.

سرویس دیگری که توسط LI.FI ارائه می شود Multi-Wallet dashboard در بخش Tools می باشد که موجودی کیف پول کاربران را در شبکه های مختلف نمایش می دهد.

ویژگی‌های پروتکل LI.FI

مسیریابی هوشمند و ترجیحی: پروتکل LI.FI می تواند بهترین مسیر را از طریق بریج‌ها و دکس اگریگیتورهای مختلف بیابد.

قابلیت شخصی‌سازی و درآمد زایی: در پروتکل LI.FI امکان سفارشی‌ سازی ظاهر ویجت و اولویت‌های مسیردهی API/SDK وجود دارد.

توافق‌ نامه خدمات‌دهی: این پروتکل همراهی و ساپورت کاربران را تضمین می کند.

ابزارها و محصولات پروتکل LiFinance

پروتکل LiFinance دارای چندین ابزار و محصول می باشد که از جمله آن ها می توان به تجمیع‌کننده بریج LI.FI، بریج آنالیتیکس، داشبورد کیف پول، کیت توسعه لی فایننس، ویجت لیفای و رابط برنامه نویسی مسیریاب هوشمند اشاره کرد که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.

1- تجمیع‌کننده بریج LI.FI

تجمیع‌کننده بریج LI.FI یک بریج اگریگیتور است که قابلیت اتصال ۱۵ زنجیره مختلف از جمله آپتیمیزم، اتریوم، کرونوس، گنوسیس، بایننس اسمارت چین، فیوز، آوالانچ، پالیگان، شبکه هارمونی و صرافی‌ های غیر متمرکز مانند وان اینچ، زیروایکس، پاراسواپ، DODO، اوپن اوشن، سوشی سواپ، اسپوکی سواپ، کوییک سواپ، همچنین پل‌های بلاک چین را دارد.

2- بریج آنالیتیکس

بریج آنالیتیکس

بریج آنالیتیکس (Bridge Analytics) یکی از ابزارهای این سایت بوده که تجزیه ‌و تحلیل میزان نقدینگی بریج‌های مختلف، زنجیره‌های متعدد، نقدینگی هر توکن در بریج‌ها و مدت زمان اجرای تراکنش‌ها در شبکه‌های متفاوت می باشد.

3- داشبورد کیف پول

کاربران زمانی که کیف پول خود را به این داشبورد متصل می کنند، در شبکه‌ها و پروتکل‌های مختلف، پرتفولیویی از موجودی کاربران ساخته می‌شود.

4- کیت توسعه لی فایننس

کیت توسعه جاوااسکریپت/تایپ اسکریپت لی فایننس (Li.Finance SDK)، در بستر اپلیکیشن‌ های غیر متمرکز مختلف، امکان بریج کردن را فراهم می‌کند. امکان دسترسی به API لی فایننس با کمک SDK وجود دارد. سپس امکان اجرایی شدن این مسیرها از طریق کیت توسعه وجود دارد.

5- ویجت لیفای

کاربران می‌توانند در عرض 5 دقیقه ویجت یا ابزاره لی فایننس را به وبسایت خود اضافه کنند. به این ترتیب کاربران به آخرین ورژن LI.FI به‌طور مداوم دسترسی خواهند داشت. کدهای ویجیت از این لینک قابل دسترسی خواهد بود.

6- رابط برنامه نویسی مسیریاب هوشمند

رابط برنامه‌نویسی (API) برای انتقال و تبادل دارایی بین زنجیره‌ای، بهترین مسیر را پیدا می‌کند. از طریق این لینک، کدهای رابط کاربری در دسترس هستند. اگر چه قراردادهای هوشمند پروتکل لیفای به صورت متن باز است، اما API آن به صورت متن بسته می باشد. حفظ مزیت رقابتی پروتکل، هدف از این کار می باشد.

بررسی امنیت بریج لی فایننس

قراردادهای هوشمند پروتکل لی فاینسن، طبق ادعای تیم توسعه‌دهنده آن، توسط شرکت‌های واسطه، به صورت مرتب بازبینی می‌شوند. آخرین بازبینی‌های صورت گرفته توسط شرکت Quantstamp در آوریل ۲۰۲۲ و توسط شرکت Code4rena در ماه مارس ۲۰۲۲ صورت گرفته است. این پروتکل مجهز به دوkill Switch می باشد که زمانی که بریج هک می شود، فعال می گردد. یکی از سوییچ‌ها واقع در لایه API می باشد که قطع ارتباط مسیر یاب و بریج را به همراه می آورد و سوییچ دوم واقع در قرارداد هوشمند می باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.